Hvorfor betale for annonsering?
Dersom du ikke dukker opp i det organiske søket når noen søker etter det du tilbyr, vil annonsering være gull verdt. Annonsene kommer gjerne øverst på søkeresultatsiden, ovenfor de organiske resultatene. Dette gir deg muligheten til å være svært synlig på viktige søkeord.
Ved siden av å være synlig i Google søk, kan du også rette annonsene dine mot Google sitt displaynettverk. Det vil si at din annonse, om den består av bilde, tekst eller er en video, kan vises på tusenvis av andre sine nettsider, som nettaviser, blogger, YouTube eller i en app. Har du laget en utrolig bra film om din bedrift og ønsker at flere skal se den på YouTube? Da kan du opprette en videokampanje for YouTube. Her kan du velge om du ønsker at filmen din skal dukke opp før avspilling av hovedfilmen som en bruker skal til å se, reklame midt i hovedfilmen, eller i YouTube søk.
En siste fantastisk ting med betalt søk, er at du kan målrette budskapet ditt. Her er det litt ulike valg (og anbefalinger) ettersom hvilken kampanje du ønsker, men de typiske er kjønn, alder, geografi, interesser, tema og selvfølgelig remarketing.
Man kan derimot ikke belage seg på å sette opp en annonse én gang, og forvente at den vil være synlig og øverst på søkeresultatsiden for alltid. Annonsene man kjører og søkeordene man betaler for, må konstant optimaliseres. I hvert fall til man når de resultatene man ønsker.
Hvordan fungerer betalt søk?
Når du oppretter en annonse er det kanskje lett å tenke at du betaler for at annonsen din skal være synlig. Det er ikke helt feil, men heller ikke teknisk riktig. Ved siden av å opprette en annonse eller tre, må du også velge hvilke søkeord du ønsker at annonsene dine skal være synlige for. Det er synligheten på disse søkeordene du velger, som du i realiteten betaler for. Nå er det nok viktig å presisere at det finnes ulike alternativer for betaling av annonsene, og den vanligste er å betale kun når noen faktisk trykker på annonsen din, såkalt pay-per-click (PPC). Samtidig er det viktig å være obs på at annonsering ikke har noen fastpris. Dine målsetninger og konkurransesituasjon vil være med å bestemme hvor mye du bør bruke.
Selv om du betaler for et søkeord, betyr det ikke at annonsen din automatisk er synlig hver gang noen bruker det valgte søkeordet. Her kommer kvalitetspoengene til annonsene dine inn, og poengene til de valgte søkeordene. Kvalitetspoengene dine blir beregnet ut fra hvor godt brukere responderer på annonsene dine, hvor relevant annonsene dine er i forhold til de søkeordene du betaler for, og hvor god eller relevant landingssiden din er. Altså, om landingsiden din gjenspeiler det som stod i annonsen din, og dermed det brukeren forventet å finne.
Hvordan kan jeg hjelpe med din annonsekonto?
Når jeg hjelper kunder med betalt søk, undersøker jeg hvilke søkeord som har størst sannsynlighet for å gjøre det bra. Jeg utformer annonsene basert på målsetningen, søkeordene og landingssiden din. Jeg kan også komme med tips for å forbedre landingssiden. Underveis vil jeg analysere resultatene og gjøre eventuelle forbedringer for at du skal få mest mulig igjen for dine annonsekroner.