Org.nr. 920 562 922

Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?

SEO er en samling metoder som brukes for å optimalisere sidene dine slik at de blir synlige i søkemotorene. Når man jobber med SEO forsøker man å hjelpe søkemotorene med å forstå siden din og hva du tilbyr. Samtidig ønsker vi at besøkende til nettsiden din opplever den som nyttig og brukervennlig. For å oppnå alt dette, jobber vi med teknisk SEO, innhold på nettsidene og sidearkitekturen.

Hvorfor er SEO viktig?

Når besøkende klikker seg videre til din side fra Google, er det fordi de tror du har informasjonen de er ute etter. Da er det viktig at landingssiden er optimalisert, dvs. brukervennlig og med informasjonen de ønsker.

Hvor ofte klikker du deg egentlig videre til side 2 på søkeresultatsiden til søkemotoren du benytter? Om dine nettsider ikke er synlige når folk søker etter det du tilbyr, går du glipp av mye trafikk og mange potensielle salg.

Hvilke metoder brukes for å gjøre nettsider synlig i organisk søk?

Om du ikke har tiden til å utføre arbeidet selv, eller ikke aner hva SEO er, kan jeg hjelpe.

Dette er hva jeg gjør:

  1. Søkeordsanalyse
    Analysen legger grunnlaget for resten av arbeidet. Det er her man finner ut hvilke ord din målgruppe benytter for å finne dine tjenester eller produkter.
  2. Teknisk gjennomgang
    Teknisk SEO er hvor man forsøker å hjelpe søkemotorene med å forstå siden din og hva du tilbyr. Den tekniske gjennomgangen gjøres for å forstå hvordan Google opplever nettstedet ditt i dag, og hva som kan forbedres.
  3. Sidearkitektur
    Hvordan er strukturen på nettstedet ditt i dag? Er det brukervennlig? Laster innholdet fort nok? Bruker du viktige nøkkelord eller internt fagspråk? Alt dette, samt innholdet på viktige landingssider gjennomgås, slik at det kan optimaliseres med tanke på både besøkende til siden, og Google.

Søkemotoroptimalisering er en tidkrevende og kontinuerlig prosess, og blir påvirket av mer enn kun on-page SEO (det du kan kontrollere selv). Hvor mange som linker inn til siden din og generelt autoriteten til nettstedet ditt er også faktorer som spiller inn. Autoritet kommer av å dele kunnskap om det du tilbyr eller gjør, slik at du blir ansett som ekspert på feltet. Dette er én av fordelene med å ha en blogg på nettsiden din hvor du kan dele av all kunnskapen du har. Men dette betyr selvfølgelig ikke at alle bedrifter ha en blogg.